1. Impaginazione Easy con Homebrewery
    Sfruttare l'utilissimo tool di NaturalCrit senza lo stile 5e + Bonus

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    Nel gruppo Telegram @osrItalia ho promesso una guida per sfruttare l'ottimo Homebrewery, un ottimo tool (che trovate gratuitamente QUI) per impaginare velocemente il vostro materiale senza doversi impelagare in
    apprendimento di strumenti più complessi (anche se più completi).

    Premetto che per usufruire a pieno della guida e personalizzare quanto più possibile lo stile di impaginazione è necessaria una certa conoscenza di base di HTML e CSS. Per tutti gli altri che non hanno tempo o non vogliono apprendere questo stile di markdown sarà sufficiente copiare lo stile di base che inserirò alla fine dell'articolo. Cominciamo!

    Homebrewery sfrutta il Markdown HTML per generare in tempo reale una pagina stilizzata. Il markdown di base presente sulla pagina è stato creato per rassomigliare quanto più possibile ad un manuale ufficiale di 5a edizione, ma non è quello il nostro target.

    Per cominciare basta inserire in cima alla pagina di editing il tag di styling
    CITAZIONE
    <style>

    </style>

    Tutto quello che andremo a mettere li dentro verrà applicato come foglio di stile all'interno della pagina di anteprima.
    Andando all'interno dei DevTools (F12 su Chrome), sarà immediatamente possibile notare come ogni singolo elemento presente nella pagina di anteprima ha gia al suo interno un qualche tipo di classe , per esempio il contenitore principale è marcato come <div class="phb" id="p1">

    All'interno del tag di stile possiamo quindi effettuare la nostra prima modifica
    CITAZIONE
    .phb{ background : white; color:black }

    Questo semplice snippet di codice rimuove dallo sfondo l'immagine pergamena e ci da la libertà di inserire qualsiasi sfondo vogliamo alla nostra pagina.

    La classe "phb" è molto importante, perché è quella che contiene tutti gli altri tag che andrete ad inserire nella pagina, quindi è consigliabile, quando si effettua una modifica anteporlo a qualsiasi tag a cui vogliamo applicare qualche stile.

    E' possibile scrivere le proprie classi custom CSS ed applicarle all'interno del testo semplicemente inserendole nel tag di Style con la nomenclatura .Nomeclasse e poi applicarla ad un frammento di testo tramite un div

    CITAZIONE
    <style>
    .es...

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    Last Post by Barakiel il 19 Jan. 2021
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  2. Le Sale Pieghevoli, Aka il Dungeon Modulare
    Idee e Spunti per la creazione di un Dungeon Modulare


    Essendo da sempre fissato con le cose modulari e le tabelle randomiche era solo questione di tempo che buttassi giù qualche spunto per la creazione di un dungeon Modulare.

    L'idea di base è semplice e si basa sul principio di ricorsività:
    CITAZIONE
    Se riesci a farlo funzionare per una stanza e per la stanza successiva senza che ci siano esempi specifici che vincolano in qualche modo la costruzione dovrebbe funzionare per tutto il dungeon.

    Partiamo quindi dal caso base.

    Si parte da una stanza casuale che si può accedere tramite artefatto, portale unidirezionale o mcguffin che dir si voglia.

    La stanza d'ingresso di solito non ha un'uscita diretta dal dungeon.

    Ogni stanza del dungeon ha dei portali che conducono ad un altra stanza del dungeon od all'esterno.

    I portali si aprono solo quando una determinata condizione della stanza stessa viene rispettata.

    Per generare una stanza si tira:

    • 1d4: Numero di portali nella stanza

    • 1d6: con 5 si trova traccia di una creatura che vaga per il dungeon (di solito qualche creatura molto pericolosa se vuoi aumentare la tensione). Con 6 la creatura è già nella stanza e va combattuta/evitata

    • 1d8: condizioni di apertura portali (esempio enigma, combattimento, oggetto trovato in una stanza precedente etc)

    • 1d10: dettagli di flavour della stanza

    • 1d12: valore al quadrato dei tesori contenuti nella stanza. Con 12 dentro la stanza, da qualche parte, vi è un oggetto magico.

    • 1d20: Quando un PC attraversa un portale si tira per vedere in quale stanza va a finire (Può essere anche usato per determinare la stanza iniziale).
      Se la stanza è già stata esplorata crea una linea tra le due stanze, altrimenti disegna la nuova stanza. Con 1 o 20 il portale conduce fuori dal dungeon.



    Un esempio di un piccolo dungeon creato in questo modo potrebbe essere:
    tZgbwfV


    E' consigliabile prepararsi anticipatamente le stanze possibili da estrarre dal pool. Una volta che una stanza è stata generata puoi decidere se lasciarla nel pool (e quindi far si che abbia altri collegamenti e formi una ragnatela con le altre) oppure sostituirla con una nuova stanza , magari una che vuoi che i giocatori possano trovare dopo un certo numero di stanze esplorate.

    In questo modo puoi creare un dungeon interconnesso idealmente illimitato

    Riepiloghiamo dunque:
    1) Puoi aggiungere quante stanze vuoi togliendo e spostando stanze nel pool
    2) L'esplorazione non è mai lineare se comincia da una stanza randomica, o...

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    Last Post by Roberto Bisceglie il 16 Dec. 2020
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  3. The Folding Rooms, aka the Modular Dungeon
    Ideas for a Modular Dungeon


    Having always been obsessed with modular things and random tables it was only a matter of time that I wrote down some ideas for the creation of a Modular dungeon.

    The basic idea is simple and is based on the principle of recursion:
    CITAZIONE
    If you can make it work for one room and the next room without there being specific examples that constrain the construction in some way it should work for the whole dungeon.

    So let's start from the base case.

    It starts from a random room that can be accessed via artifact, one-way portal or mcguffin if you prefer.

    The entrance room usually does not have a direct exit from the dungeon.

    Each room in the dungeon has portals that lead to another room in the dungeon or outside.

    The portals only open when a certain condition of the room itself is met.

    To generate a room you roll:

    • 1d4: Number of portals in the room

    • 1d6: with 5 traces of a creature wandering around the dungeon (usually some very dangerous creature if you want to increase the tension). On a 6 the creature is already in the room and must be fought / avoided

    • 1d8: door opening conditions (e.g. puzzle, combat, object found in a previous room etc)

    • 1d10: room flavor details

    • 1d12: squared value of the treasures contained in the room. With 12 on the dice, inside the room there is a magical object somewhere.

    • 1d20: When a PC passes through a portal it rolls to see which room it ends up in (Can also be used to determine the starting room).
      If the room has already been explored, create a line between the two rooms, otherwise draw the new room. On a roll of 1 or 20, the portal leads out of the dungeon.


    It is advisable to prepare in advance the possible rooms to be extracted from the pool. Once a room has been generated you can decide whether to leave it in the pool (and thus make it have other connections and form a web with the others) or replace it with a new room, perhaps one that you want the players to be able to find after a certain number of rooms explored.

    An example of a little dungeon created this way can be:
    tZgbwfV


    This way you can create an ideally unlimited interconnected dungeon

    So let's summarize:
    1) You can add as many rooms as you want by removing and moving rooms in the pool
    2) The exploration is never linear if it starts from a random room, or sequential if it always starts from the same point.
    3) You can keep the entry and exit points obtained with 1/20 rolls to get a dungeon with different acce...

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    Last Post by Barakiel il 16 Dec. 2020
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  4. RpgADay2020!
    Day 1: Beginning



    251160_600

    The RPG a Day has arrived, and like every year I have very little time to make a post, let alone one post a day: D
    But that doesn't mean I have to pull back! Maybe i will combine some of the next prompt in a single post, but for now get 1d20 ideas for adventure beginnings.

    1) Two rival gangs are fighting for a new drug’s recipe that allows who consumes it to temporarily see in the ethereal plane.

    2) The restoration works of the local temple have revealed an older building below. Who will dare to explore the depths of this new building?

    3) All the nobles invited by the king for the Great Hunt withdrew because they were injured or frightened by the creature freed for the occasion. Now the king is asking for someone to take out the big beast before it comes out of the hunting grounds and causes harm to the population

    4) After falling asleep near or inside a ruin, all party members participated in the same dream set in the ruin when it was still intact. Is something trying to communicate with them?

    5) A mad prophet of a forgotten divinity entered the village, screaming obscenity and invoking misfortunes in case the population does not convert to its new cult. The first plague, a shower of blood, seems too far-fetched to be true, if it were not for those disturbing red clouds that are rapidly approaching from the east .

    6) A new delicious type of meat from the south is selling in the capital, and at incredibly low prices. The sellers form a compact group so as not to reveal their supplier, stating that the goods are safe. At the same time, all troll sightings in the surrounding regions seem to have suddenly stopped.

    7) A group of kobolds dressed in botched armor was blocked at the doors of the court, asking for an audience in common language. The ruler, little inclined to risk the life of its guards for a similar frivolity but not being able to even lower to give hearing to these beings requires the intervention of a third party to ascertain the requests of this gang and in the worst case to remove the problem.

    8) A merchant of magical items has arrived in the city, offering magical items at discounted prices. At midnight the following day, however, the spells went crazy, turning their effects against the users. No trace of the merchant have been found.

    9) A group of adventurers showed up at the inn full of gold and platinum coins, beginning to spend all the money right and left . Where did they get all that?

    10) One of the old farmer's sons outside the village entered the square screaming. Madly delirious, he says that the family is still trapped on the farm, surrounded by "ravenous shadows that walk" and ask...

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    Last Post by Barakiel il 3 Aug. 2020
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  5. RpgADay2020!
    Giorno 1: Inizio



    251160_600

    Anche quest'anno l'Rpg a Day è arrivato, e come ogni anno io ho pochissimo tempo per fare un post, figuriamoci un post al giorno :D
    Ma non per questo mi devo tirare per forza indietro! Magari alcuni dei prossimi spunti li unirò in un unico post, ma per ora beccatevi 1d20 spunti per inizi di avventura

    Giorno 1: Inizio

    1d20 adventure hook
    1) Due gang rivali si combattono la ricetta di una nuova droga che permette di vedere temporaneamente nel piano etereo chi la consuma

    2) I lavori di restauro del tempio locale hanno rivelato una costruzione più antica presente al di sotto. Chi avrà il coraggio di esplorare le profondità di questo nuovo edificio?

    3) Tutti i nobili invitati dal re per la Grande Caccia si sono ritirati perché feriti o spaventati dalla creatura liberata per l’occasione. Ora il re chiede che qualcuno faccia fuori la grande bestia prima che esca fuori dai terreni di caccia e provochi danni alla popolazione

    4)Dopo essersi addormentati vicino o dentro una rovina, tutti i membri del party hanno partecipato allo stesso sogno ambientato nella rovina quando ancora era integra. Che qualcosa stia cercando di comunicare con loro?

    5) Un profeta pazzo di una divinità dimenticata è entrato nel villaggio, urlando oscenità e invocando sventure nel caso in cui la popolazione non si converta al nuovo culto. La prima piaga, una pioggia di sangue, sembra troppo inverosimile per essere vera, se non fosse per quelle inquietanti nuvole rosse che si avvicinano rapidamente da oriente…

    6) Un nuovo delizioso tipo di carne proveniente da sud sta spopolando nella capitale, e a prezzi incredibilmente contenuti. I venditori fanno gruppo compatto per non rivelare il proprio fornitore, affermando che la merce è sicura. Contemporaneamente tutti gli avvistamenti di troll nelle regioni circostanti sembrano essersi arrestati di colpo…

    7) Un gruppo di coboldi vestiti di armature raffazzonate è stato bloccato alle porte della corte, chiedendo udienza in linguaggio comune. Il regnante, poco incline a rischiare la vita delle proprie guardie per una frivolezza simile ma non potendosi neanche abbassare a dare udienza a questi esseri richiede l’intervento di una terza parte per appurare le richieste di questa banda e nel caso peggiore rimuovere il problema.

    8)Un mercante di oggetti magici è arrivato in città, offrendo oggetti magici a prezzi scontati. Alla mezzanotte del giorno successivo però gli incantamenti sono impazziti, ritorcendo i loro effetti contro gli utilizzatori, ma del mercante nessuna traccia.

    9) Un gruppo di avventurieri si è pr...

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    Last Post by Barakiel il 3 Aug. 2020
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  6. Sistema Magico basato sulle Parole Per GLOG e PBTA
    Un'altro sistema per lasciarsi alle spalle le liste incantesimi e rendere il lancio di incantesimi più interessante

    Tags
    Glog
    Magic
    osr
    PBTA
    Tabletop RPG
    By Barakiel il 24 June 2020
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    [Someone asked me for the translated article. You can find the original Here

    Per un sacco di tempo ho sentito il bisogno di scrivere un sistema di incantesimi basato sulle parole. Ma come al solito tendo a procrastinare e a ripetermi che sicuramente l'avrei fatto, un giorno.

    Poi ho trovato alcuni articoli: in particolare questo , questo e ho avuto la possibilità di farmi una lettura del sistema di incantesimi di Ars Arcana

    In tutti questi articoli ci sono idee brillanti, quindi perché non copiare sfacciatamente prendere inspirazione da tutti questo ben di dio per ottenere un sistema semplice ma intrigante?

    Salterò la parte di analisi sul sistema di Magia di GLOG (lo trovate nel primo articolo linkato, quello di weirdelfgames , che è sicuramente scritto meglio di qualsiasi cosa possa fare io attualmente.

    Inserirò di seguito solo la parte che mi ha intrigato di più:
    CITAZIONE
    Parole Magiche

    - Puoi guadagnare un Dado Magia da diverse fonti, come Abilità di classe o patti con divinità. Per lanciare incantesimi hai bisogno di spendere questi dadi, e li perdi normalmente con un 1-3 ( se siete confusi vi consiglio di leggere prima il sistema magico di GLOG!)

    - Non esistono Slot Incantesimo.

    -Errori e Disastri sono determinati dall'incantesimo lanciato, quindi se stai lanciando un Ammaliare Persona un errore potrebbe essere Ammaliarti da solo, mentre un Disastro potrebbe essere costringerti a seguire permanentemente gli ordini della prima persona che ti dia un ordine.

    - Non esiste una lista incantesimi. Andati sono i giorni dei 200+ incantesimi da trovare nel mondo, e passata è la linea di divisione tra divino e arcano: tutta la magia è legata alla fede e alla spiritualità.

    - Chiunque pratichi la magia studia le Parole - le plationiche, perfette forme di idee o concetti. Esistono Parole che sono abbastanza comuni tra i praticanti delle arti arcane, come Fuoco, Lama,...

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    Last Post by Barakiel il 24 June 2020
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  7. Word Based Magic System For GLOG and PBTA
    Just another system to forget about spell list and make spellcasting more interesting.

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    For a very long time i had the urge to do something about word based magic. But as usual i keep procrastinating, telling to myself i had to do it, one day.
    Then i came across some articles, in particular This , This and the magic system of Ars Arcana

    They all have wonderful ideas, so why not shamefully copy take inspiration and came out with something that integrates all of that godsend in one simple system?
    I will skip the analysis of GLOG magic (that you can find in weirdelfgames article, that surely is written better than anything i could come out with)

    I will only insert here the part that i liked the most:
    CITAZIONE
    Words of Magic

    - You gain Magic Dice from various sources, such as class features or bargains with gods. You spend these dice on spells you cast, and lose them on a 1-3 like normal.

    - There are no spell slots.

    - Mishaps and dooms are determined by the spell cast, so if you were cast Charm Person, a mishap might be charming yourself, where a doom would be making you permanently compelled to follow the commands of the first person to give you an order.

    -There are no set list of spells. Gone are the lists of 200+ spells to find in the world, and gone is the dividing line between divine and arcane – all magic is inherited related to faith and spirituality.

    - Anyone who practices magic studies the Words – the platonic, perfected form of some idea or concept. There are some Words that are fairly common among practitioners, such as Fire, Blade, or Reflect. but many are hidden or given only as a blessing, requiring one to devote themselves to a power. Worship Sem the Lord of Change, and he may entrust you with the secret of Becoming.

    - Spell casters combine two Words to produce spells. Once combined, casting these spells is as simple as investing the magic dice for it. A character can have as many spells combined as 2+their level, and they can move them to scrolls or books with an hour of work. Note that says move, not copy.

    - Wands, Staves, and other implements might provide their owners with access t...

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    Last Post by Barakiel il 30 June 2020
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  8. 1D100 Humanoid Races
    Handy table to find your new Rpg Race!



    Do you need a cue for a race to be placed in your new setting? Do you have an idea for a new NPC but the thought of ​​presenting yet another human being doesn't suit you?
    Do you want to find out something new about what others have thought of inserting into their worlds so as to be inspired?

    Here is a table of 1d100 humanoid races from the most disparate settings to help you do ... whatever you want to do with them.

    rb4ar2E


    Last Post by Barakiel il 29 May 2020
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  9. Beasts by Health Dices
    Handy tables for Beasts divided by Health Dices

    I was reading an interesting article by one of my favorite Tabletop RPG writer/game designer/mastermind : Skerples. His blog is a wonderland of amazing ideas and exceptional works like his incredible "Tomb of the Serpent Kings". I hope that every person who will read this will go and read something from there : https://coinsandscrolls.blogspot.com

    So... i was digging in this RPG treasure mine and i found gold Jerry! Gold!
    https://coinsandscrolls.blogspot.com/2019/...mmii-fiend.html

    TL;DR?
    It's a post about "How to Play As Monsters who level up instead of playing as a boring humanoid character". Seriously, read it, it's time well spent.
    But when i looked at the HD tables he posted i was a little bit... disappointed. His work is good, mind you, but there are so many interesting creatures out there and there was no trace of them on that site.
    So, here i am, as the good at nothing nerd that i am, to expand someone else better ideas to fit my unrealizable expectations.
    Enjoy this table of Beasts divided by Health Dices.
    You can use this table as :
    - A base to level up as a monster character
    - A base of inspiration if you look for a plain creature to put in your plain dungeon.
    - An idea for creating your first pokem.... beast tournament in your game.

    I will post tables for other monster type soon, so Stay Tuned!

    TtYaAZj

    Last Post by Barakiel il 23 April 2020
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  10. The Backdoor
    Weird Items for weird encounters

    omgNw9E

    This is so weird. And i love weird.
    Here’s a random magic item for this kind of weird.

    The Backdoor:
    The backdoor is a 10x20cm wooden icon depicting a door. When pressed on a flat surface bigger than 3x3m, a 1,5x3m doorway appears at that point.
    Beyond the doorway an indefinite number of 3mx3m rooms with openings on each wall, illuminated by a series of torches nailed to the walls that crumble if touched.
    The silence is absolute, apart from the slow crackling of the torches.

    Once you have crossed the threshold, you can remove the Backdoor to make the doorway disappear.

    Crossing these corridors is equivalent to moving on a plane congruent to the material plane (1m of movement in this plane corresponds to 1m in the material plane).

    Positioning the Backdoor again on a wall or on the floor allows you to reopen the doorway at that point in the material plane, except if the path to the other side is blocked (example: the floor do not have a room below).

    Whenever a creature enters or passes into a new room, roll a D6, starting from the "Unsettling" table.

    Unsettling
    1: Something is moving. From now on this creature rolls on the "Weird" table
    2: Strange noises. The next roll on this table subtracts 1 from the final result
    (min 1).
    3: All the same. You are moved to an adjacent random room. (Roll a D8 clockwise where 1 is the room to the north. This move does not count for rolls on the table)
    4: That was close. A cry in the distance. You were lucky.
    5: One of the rooms reveals a humanoid skeleton. It won't be there the next time you return to that spot.
    6: Everything is silent. Nothing is happening.


    Weird:
    1: Movements close. From now on this creature rolls on the "Dangers" table.
    2: Disturbing noises. The next roll on this table subtracts 2 from the final result (min 1).
    3: All Complete. You are rejected from this dimension, returning to the material plane.
    If the point is occupied, take 2d6 bludgeoning damage and are rejected at the point from which you started.
    4: Chills. A cold shiver runs through your back.
    5: Shadows. Something is moving on the edge of your sight.
    6: Something is wrong. The lights become dim and remain so on each subsequent visit.

    Dangers:
    1: Marked. Exit. Don't return. Don't change rooms. Exit. Forget the Backdoor.
    2: Hunted. The next roll on this table subtracts 3 from the final result (min 1).
    3: Mind Freeze. You take 1d12 points of cold damage and are stunned for one round.
    4: Dark: For one round all the lights go out.
    5: Breathe. A cold breath blows on your neck.
    6: Something has changed. All walls have traces of humanoid blood.
    ...

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    Last Post by Barakiel il 23 April 2020
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